STATUT PRZEDSZKOLA



§1
Postanowienia ogólne


1. Nazwa w pełnym brzmieniu używana na pieczęciach:
Niepubliczne Przedszkole Językowe „Happy Teddy”
34-700 Rabka-Zdrój, ul. Sądecka 16, tel. 698 615 834
2. Siedziba Przedszkola mieści się w budynku, który jest własnością Agnieszki i Wojciecha Pędzimąż.
3. Organem prowadzącym przedszkole jest Agnieszka Pędzimąż zamieszkała 32-434 Skomielna Biała 855.
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Kuratorium Oświaty w Krakowie.
5. Podstawą prawną działania Przedszkola jest:
- ustawa z dnia 7 września 1991o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572 ze zm.)
- statut nadany przez Organ Prowadzący i uzgodniony przez Radę Pedagogiczną
6. Przedszkole zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje pedagogiczne w oparciu o:
- Karta Nauczyciela Art.9 ust.1
- Rozporządzenie MEiN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 14 września 2023 r.
- Kodeks Pracy Ust. z dnia 26 czerwca 1974 Dział I Roz. I Art. 2
- Kodeks Cywilny z dnia 18 maja 1964 Dział II
7. Przedszkole prowadzi rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. Limit przyjmowanych dzieci wynosi 22.


§2
Cele i zadania przedszkola


1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, jak również określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w szczególności:
a. wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego indywidualnymi możliwościami i wrodzonym potencjałem w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturalnym i przyrodniczym;
b. obejmuje opieką dzieci i zapewnia im bezpieczeństwo oraz optymalne warunki dla ich prawidłowego rozwoju;
c. organizuje proces wychowania w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa;
d. kształtuje uniwersalne umiejętności odpowiednio do fazy rozwoju dziecka;
e. współpracuje z rodziną w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
f. przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole.
2. Przedszkole realizuje swoje cele i zadania dając dzieciom możliwość rozwoju poprzez:
a. poznawanie i rozumienie siebie i świata;
b. budowanie systemu wartości;
c. odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej i całej wspólnocie przedszkolnej;
d. współpracę z rówieśnikami i nauczycielem oraz obowiązkowe zajęcia z całą grupą;
e. organizowanie zajęć w małych zespołach;
f. codzienne uczestniczenie w blokach anglojęzycznych mających na celu nauczanie słownictwa w podstawowych czynnościach higienicznych, żywieniowych oraz zabaw;
g. stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, środków, materiałów, partnerów w czasie realizacji zadań;
h. stwarzanie warunków do spontanicznej i swobodnej zabawy;
i. wykonywanie prostych prac porządkowych i czynności samoobsługowych;
j. uczestnictwo w imprezach okolicznościowych i edukacyjnych;
k. uczestnictwo w zajęciach dodatkowych.
3. Podstawowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej to:
a. zajęcia zorganizowane,
b. nauczanie języka angielskiego,
c. zabawa,
d. twórczość artystyczna,
e. czynności samoobsługowe,
f. imprezy okolicznościowe i uroczystości.
4. Wobec rodziny przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:
a. pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
b. informuje na bieżąco rodziców o postępach dziecka poprzez indywidualne rozmowy z rodzicami, bilanse, zajęcia otwarte i uroczystości z udziałem rodziców;
c. uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
5. Przedszkole zapewnia każdemu z wychowanków niezbędne warunki do psychicznego i fizycznego rozwoju dziecka oraz przestrzega praw określonych w KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
6. W działalności dydaktyczno – wychowawczej przedszkole wykorzystuje sprawdzone metody pracy z dziećmi oraz autorskie programy opracowane przez nauczycieli przedszkola.
7. Do zadań przedszkola należy:
a. monitorowanie i stymulowanie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego dzieci z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb;
b. kształtowanie u dzieci nawyków służących ochronie zdrowia i zachowaniu bezpieczeństwa oraz rozwijanie ich sprawności fizyczno – ruchowej;
c. budzenie u dzieci świadomości moralno – etycznej, kulturowej oraz wrażliwości artystycznej;
d. umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej;
e. nauczanie języka angielskiego według metody zwanej „Immersion Method”.
8. Przedszkole tworzy warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej, rozumianej jako efekt rozwoju i uczenia się. Placówka dostosowuje działania edukacyjne do zróżnicowanych sposobów poznawania i reprezentowania przez dziecko rzeczywistości. Pobyt w przedszkolu stwarza dziecku szansę zdobycia ważnych umiejętności intelektualnych i społecznych ułatwiających adaptację szkolną.


§3
Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych Przedszkola


1. Jeden nauczyciel jest powierzony jednej grupie 10 lub 12 osobowej podczas zajęć polskojęzycznych.
2. Podczas zajęć anglojęzycznych jednemu nauczycielowi jest powierzona grupa od 4 do 8 osób.
3. Podczas pobytu w ogrodzie, zajęcia i zabawy odbywają się na terenie bezpiecznym a sprzęt dostosowany jest do potrzeb i możliwości dzieci.
4. Przedszkole zapewnia bezpieczeństwo dziecka w czasie jego pobytu na terenie placówki oraz w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola (podczas wyjść na spacer oraz wycieczek).
5. W trakcie wycieczek nadzór nad dziećmi sprawuje nauczyciel, dyrektor lub rodzic w stosunku dwie lub jedna osoba dorosła na 10 dzieci.
6. NPJ Happy Teddy zapewnia opiekę dzieciom, które nie uczestniczą w wycieczce– przy minimalnej liczbie dzieci 3.
7. Każda wycieczka jest uzgadniana z Dyrektorem Przedszkola oraz rodzicami. Najpóźniej dzień wcześniej o wycieczce są informowani rodzice.
8. Udział dzieci w wyjazdach poza teren przedszkola lub wycieczkach wymaga pisemnej zgody rodziców.
9. Dyrektor Przedszkola powierza oddział opiece nauczycielom:
a. nauczyciele wychowawcy, nauczyciele językowi oraz prowadzący zajęcia dodatkowe są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci;
b. dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, w miarę możliwości, jeden i ten sam nauczyciel prowadzi oddział przez cały okres pobytu w przedszkolu;
c. przedszkole organizuje ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą rodziców;
d. w przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani podawania farmaceutyków;
e. w sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola;
f. w sytuacjach nagłych jest wzywane pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców;
g. dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych) lub osobę upoważnioną w formie pisemnej przez rodziców. Upoważnienie zawiera zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dziecku przez osobę upoważnioną;
h. osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu;
i. życzenia rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poparte stosownymi orzeczeniami sądu.


§4
Organy przedszkola


1. Organami przedszkola są:
a. Dyrektor Przedszkola
b. Rada Pedagogiczna
c. Rada Rodziców


2. Zakres kompetencji Dyrektora Przedszkola obejmuje:
a. sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem placówki w zakresie spraw finansowych i administracyjnych;
b. planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego oraz dysponowanie środkami finansowymi Przedszkola;
c. podejmowanie zobowiązań majątkowych w imieniu Przedszkola;
d. kierowanie polityką kadrową, decydowanie o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników Przedszkola;
e. organizowanie administracyjnej i gospodarczej obsługi przedszkola;
f. organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
g. zawieranie umów z rodzicami bądź opiekunami dzieci o świadczenie usług Przedszkola;
h. dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza obiektem do niego należącym;
i. podejmowanie decyzji o przesunięciu lub usunięciu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną przedszkola;
j. koordynacja współdziałania organów Przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi;
k. zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.;
l. prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
m. zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami Przedszkola;
n. w przypadku wyrażania sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów Przedszkola;
o. w przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go nauczyciel pełniący obowiązki społecznego zastępcy;
p. reprezentowanie placówki na zewnątrz w sprawach dydaktycznych.


3. Dodatkowo do zadań Dyrektora Przedszkola należą:
a. planowanie, organizowanie i nadzorowanie pracy Przedszkola a w szczególności; sprawowanie nadzoru pedagogicznego, analizowanie, diagnozowanie i ocenianie efektu pracy nauczycieli w zakresie wybranych obszarów, stopień realizacji zadań z planu rocznego, korelacja planu rocznego z planami miesięcznymi, stopień realizacji celów procesu dydaktycznego, znajomość wychowanków, współpraca ze środowiskiem;
b. realizacja zaleceń, wskazówek i uwag ustalonych przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
c. wspomaganie nauczycieli w osiągnięciu wysokiej jakości pracy;
d. opracowanie mierzenia jakości pracy Przedszkola, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalenie sposobu jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników;
e. planowanie, organizowanie i przeprowadzanie mierzenia jakości pracy Przedszkola;
f. przekazanie raportu o jakości pracy Przedszkola Radzie Pedagogicznej i Rodzicom;
g. opracowanie programu rozwoju Przedszkola wspólnie z Radą Pedagogiczną z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy;
h. gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach;
i. przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
j. wstrzymywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadamiania o tym stosowne organy;
k. współpraca z Rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi w ramach swych kompetencji;
l. przygotowanie arkusza organizacji Przedszkola i ramowego rozkładu dnia oraz przedstawienie go do zatwierdzenia Radzie Rodziców i Radzie Pedagogicznej;
m. opracowanie wspólnie z Radą Pedagogiczną rocznego planu pracy;
n. opiniowanie rocznego planu pracy;
o. przygotowanie i przedstawienie Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Przedszkola.


4. Do zadań Rady Pedagogicznej należy:
a. ustalenie pod względem merytorycznym i zatwierdzanie rocznych planów pracy Przedszkola;
b. opracowanie programu rozwoju placówki;
c. ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach;
d. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
e. przygotowanie projektu zmian i zatwierdzanie Statutu Przedszkola;
f. zatwierdzanie arkusza organizacji Przedszkola i ramowego rozkładu dnia;
g. Rada Pedagogiczna proponuje również cykl wykładów dla rodziców na wybrane tematy dotyczące metod wychowawczych.


5. Do zadań Rady Rodziców należą:
a. wspólnie z ogółem Rodziców ustalenie współpracy z organami Przedszkola;
h. akceptacja arkusza organizacji Przedszkola i ramowego planu dnia;
b. wyrażanie i przekazywanie organowi prowadzącemu opinii na temat pracy Przedszkola;
c. współuczestniczenie w organizacji wycieczek, uroczystości przedszkolnych;
d. pomoc w realizacji wyznaczonych zadań.


6. Organy przedszkola współdziałają ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola.


7. Organy przedszkola zapewniają bieżącą informację pomiędzy sobą poprzez:
a. organizowanie wspólnych posiedzeń;
b. wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania;
c. planowanie i podejmowanie wspólnych działań;
d. zamieszczania informacji na tablicy informacyjnej przedszkola;
e. uczestnictwo w zajęciach (uroczystościach, wycieczkach).


§ 5
Organizacja przedszkola


1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok kalendarzowy od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organy Przedszkola. Rok kalendarzowy w Przedszkolu rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku a kończy się 31 sierpnia następnego roku.
2. Przedszkole czynne jest dla dzieci 10 godzin dziennie od 7.00 do 17.00.
3. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest w ciągu całego dnia.
4. Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Dzieci sześcioletnie przyjmowane są tylko na podstawie zaświadczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej mówiącej o odroczeniu. Ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. - ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych innych ustaw tzw. „USTAWA SZEŚCIOLATKOWA” (Dziennik Ustaw z dnia 30 października 2013 r. poz. 1265) oraz ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw po art. 13cdodano art. 13e. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
5. Procedura przyjęć dzieci do Przedszkola:
a. informacja o zapisach do przedszkola umieszczona jest w formie oferty informacyjnej w widocznym miejscu w przedszkolu, na stronie internetowej lub w formie informacji w mediach lub na plakatach;
b. podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest „Karta zgłoszenia dziecka” oraz podpisanie umowy z przedszkolem.
c. rekrutacja nie zakłada kryteriów selekcyjnych w odniesieniu do dziecka – o przyjęciu do Przedszkola decyduje kolejność zgłoszeń przed 1 września danego roku;
d. w ciągu roku szkolnego istnieje możliwość dopisania dziecka do grupy pod warunkiem, że istnieje wolne miejsce;
e. w razie zwolnienia miejsca przez dziecko, Dyrektor ma prawo przyjąć nowe dziecko z listy rezerwowej.
6. Przedszkole obejmuje dwa oddziały dzieci: jeden oddział w wieku od 2,5 do 3 lub 4 lat, drugi oddział dla dzieci w wieku od 4 do 5 lub 6 lat z uwzględnieniem rocznego przygotowania przedszkolnego.
7. Przedszkole jest przewidziane dla 22 dzieci.
8. Liczba dzieci w oddziale starszaków nie może przekroczyć 12 osób, a w oddziale maluchów 10 . Dzieci są dzielone na grupy w przypadku zajęć z języka angielskiego w zależności od stopnia zaawansowania języka.
9. Działalność wychowawczo–dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie opracowanego programu wychowania przedszkolnego zatwierdzonego przez MEN.
10. Arkusz organizacji Przedszkola, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną zatwierdza organ prowadzący Przedszkole.
11. W przedszkolu organizuje się w ramach zajęć przedszkolnych naukę religii na życzenie rodziców (prawnych opiekunów), wyrażone w formie pisemnego oświadczenia.
12. Naukę religii prowadzi nauczyciel posiadający kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
13. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
14. Źródła finansowania Przedszkola są: czesne (opłaty o których mowa §5 ust. 15) oraz dotacja z budżetu Gminy Rabka - Zdrój (zgodnie z obowiązującymi przepisami).
15. Przedszkole jest odpłatne. Rodzice wnoszą stałą opłatę miesięczną bez względu na frekwencję dziecka oraz dzienną stawkę żywieniową, która jest naliczana tylko w przypadku obecności dziecka. Opłaty są egzekwowane na podstawie umowy podpisanej przez rodziców lub prawnych opiekunów w której są zawarte warunki uczestnictwa dziecka w zajęciach wychowawczo - językowych.
16. Opłaty związane z pobytem i wyżywieniem dziecka w przedszkolu wnoszą rodzice, w terminie nie później niż do 5-go każdego miesiąca.
17. Przedszkole zapewnia dzieciom wyżywienia korzystając z firmy cateringowej, z którą jest zawarta stosowna umowa.
18. W okresie ferii szkolnych i wakacji placówka nie realizuje zadań określonych przez podstawę programową, organizuje więcej form rekreacyjno – wypoczynkowych.
19. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada: dwie sale przedszkolne dziennego pobytu dzieci, szatnię dla dzieci i personelu, łazienki dla dzieci w salach zajęć, salę językową, pomieszczenie administracyjno – gospodarcze oraz rozdzielnię i zmywalnię.
20. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
21. Dyrektor Przedszkola może skreślić dziecko uczęszczające do przedszkola w przypadku:
a. zatajenia przez Rodziców informacji o stanie zdrowia dziecka uniemożliwiającego prawidłowy proces wychowania i kształcenia w grupie przedszkolnej z powodu zaburzeń rozwojowych stwierdzonych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną i nie kwalifikującego dziecka do życia w grupie rówieśniczej,
b. nie usprawiedliwienia nieobecności dziecka w przedszkolu trwającej jeden miesiąc lub notoryczne długie nieobecności,
c. systematycznego opóźniania przez Rodziców płacenia czesnego.


§ 6.
Pracownicy przedszkola


1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Liczbę nauczycieli i innych pracowników określa, co roku Arkusz Organizacyjny.
3. Dopuszcza się możliwość pracy osób prowadzących przedszkole oraz wolontariuszy.
4. Prawa i obowiązki osób zatrudnionych określają umowy zawarte z personelem Przedszkola w oparciu o obowiązujące przepisy.
5. Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje przedszkola: opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną, a w szczególności:
a. respektować i gwarantować prawa zawarte w Konwencji Praw Dziecka, wobec każdego dziecka, bez jakiejkolwiek dyskryminacji, ze względu na rasę, kolor skóry, płeć, język, religię, pochodzenie narodowe, etniczne lub społeczne, status majątkowy, niepełnosprawność,
b. tworzyć bezpieczne otoczenie i uczyć zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka,
c. wychowywać dzieci w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku do pracy,
d. organizować współpracę z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
e. organizować i prowadzić proces opiekuńczo - wychowawczo - dydaktyczny w oparciu o podstawy programowe określone przez MEN lub program wybrany przez nauczycieli spośród już istniejących albo program autorski opracowany przez nauczycieli przedszkola, a w ramach działalności innowacyjnej i eksperymentalnej z ukierunkowaniem na: rozwijanie w jak najpełniejszym zakresie osobowości, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych dziecka,
f. tworzyć warunki wspomagające rozwój dziecka, jego zdolności i zainteresowań poprzez podejmowanie współpracy ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno - pedagogiczną,
g. Wzbogacać bazę materialną przedszkola w nowe, własnoręcznie wykonane pomoce dydaktyczne.
6. Zakres obowiązków pracowników administracyjno – obsługowych:
a. ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymania obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości,
b. pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci.
7. Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola są zatrudniani w oparciu o przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.


§ 7.
Prawa i obowiązki dzieci w przedszkolu


1. Wychowankowie przedszkola mają prawo do:
a. Właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo - dydaktyczno - opiekuńczego, zgodnie z ich rozwojem psychofizycznym,
b. Opieki wychowawczej oraz ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
c. Poszanowania godności osobistej,
d. Życzliwego, podmiotowego traktowania,
e. Swobody wyrażania myśli i przekonań,
f. Rozwijania własnych zainteresowań i zdolności,
g. Pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i defektów rozwojowych,
h. Przygotowania do samodzielnego życia,
i. Wychowania w tolerancji dla samego siebie i innych ludzi, bez względu na rasę, płeć, wiek, stan zdrowia; akceptowanie ich potrzeb,
j. Poznawanie rzeczywistości przyrodniczej, społeczno - kulturowej i technicznej,
k. Spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
l. Wyrażania swoich spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności,
m. Pomocy w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "Ja",
n. Zaspokajania poczucia bezpieczeństwa,
o. Wprowadzania w kulturę bycia,
p. Zaspokajania podstawowych potrzeb fizjologicznych.
2. Obowiązkiem dzieci uczęszczających do przedszkola jest:
a. Przestrzeganie zasad form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej,
b. Szanowanie odrębności każdego kolegi,
c. Szanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności,
d. Uczestniczenie w pracach porządkowych i samoobsługowych, pełnienie dyżurów,
e. Przestrzeganie zasad higieny osobistej,
f. Przestrzeganie zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek,
g. Kulturalne zwracanie się do innych; używanie form grzecznościowych,
h. Przestrzeganie zasady podporządkowania się kolegom pełniących dyżur,
i. Zdyscyplinowane zgłaszanie się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów i wycieczek,
j. Pomaganie słabszym kolegom.


§ 8.
Prawa i obowiązki Rodziców


1. Rodzice mają prawo do:
a. Znajomości zadań wynikających z planu rocznego przedszkola oraz z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
b. Uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
c. Wyrażania opinii na temat pracy przedszkola,
d. Stałych spotkań z nauczycielem w celu wymiany informacji na tematy wychowawczo - dydaktyczne,
e. Udział w zebraniach ogólnych, spotkaniach grupowych i indywidualnych dla rodziców,
f. Aktywnego włączania się w życie przedszkola,
g. Współuczestniczenia w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla rodziców i dzieci.
2. Obowiązkiem Rodziców jest:
a. Współdziałanie z nauczycielem w procesie wychowania, nauczania i terapii,
b. Przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola lub upoważnione na piśmie przez nich osoby, które mają zdolność do czynności prawnych (w myśl Kodeksu Cywilnego osoby powyżej 14 lat),
c. Informować o przyczynach nieobecności dziecka oraz o chorobach zakaźnych i zatruciach pokarmowych,
d. Udzielenie pełnej informacji o zdrowiu dziecka:
Wytyczne dotyczące stanu zdrowia dzieci przyprowadzanych do przedszkola są regulowane przez przepisy sanitarne oraz zalecenia organów oświatowych, takich jak Kuratorium Oświaty i Sanepid.
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe Zgodnie z tą ustawą, przedszkola mają obowiązek zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu. W związku z tym dzieci, które wykazują objawy chorobowe, nie powinny być przyprowadzane do przedszkola, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się infekcji.
2. Wytyczne Sanepidu (Państwowa Inspekcja Sanitarna) Sanepid wydaje zalecenia dotyczące przyjmowania dzieci do przedszkola, zwłaszcza w kontekście chorób zakaźnych. Podstawowe wytyczne obejmują: Dzieci z objawami chorób zakaźnych (np. gorączka, kaszel, wysypka, biegunka) nie powinny być przyprowadzane do przedszkola. W przypadku potwierdzenia zachorowania na choroby zakaźne, dziecko powinno zostać w domu do momentu uzyskania zaświadczenia od lekarza o wyzdrowieniu.
Przedszkola muszą zachować odpowiednie procedury higieniczne, np. dezynfekcja pomieszczeń, oraz reagować na zgłoszenia przypadków chorób zakaźnych.
Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty Podawanie leków jest czynnością medyczną, która w teorii powinna być wykonywana przez odpowiednio wykwalifikowaną osobę (np. pielęgniarkę). W przypadku braku personelu medycznego w przedszkolu, opiekunowie (nauczyciele) nie mają obowiązku podawania leków dzieciom bez odpowiedniego przeszkolenia.
e. Przestrzegać ustalenia statutu przedszkola i rozkładu dnia ( w tym przestrzegać godzin przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola),
f. Regularny kontakt z nauczycielem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
g. Terminowe wnoszenie opłat za pobyt dzieci w przedszkolu według wysokości i zasad ustalonych przez organ prowadzący,
h. Troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotowywać je należycie do pracy dla dobra społecznego,
i. Przyprowadzać do przedszkola dzieci w dobrej kondycji zdrowotnej;
j. Przynosić zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka w przypadku przebycia choroby zakaźnej na prośbę organu prowadzącego;
k. Respektować czas pracy przedszkola; w przypadku pozostawienia dzieci po określonej w organizacji pracy przedszkola godzinie, kosztami sprawowania opieki zostają obciążeni rodzice,
l. Harmonijnie współpracować z przedszkolem i innymi rodzicami.


§ 9.
Postanowienia końcowe


1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
2. Zmiany do niniejszego Statutu są zatwierdzane poprzez uchwały rady pedagogicznej.
3. Wszystkie sprawy nieuregulowane niniejszym statutem regulują przepisy Kodeksu Cywilnego i Kodeksu Pracy.